شرکت تبلور دانش چهلستون در گام اول پس از تحقیقات دوساله از سال 1391 بر اساس پروژه مطالعاتي مديريت استعداد توانست سیستم شناسایی و مدیریت استعداد را در سال 1393 به ثبت برساند. این شرکت در گام دوم در سال 1394 به طراحی و ایجاد سیستم ارزیابی عملکرد بر اساس ویژگی های مهارتی بر اساس مدل 360 درجه و بعد از بررسی و مطالعات مورد نیاز به توسعه این سیستم در قالب فرم ها و معیارهای مورد نظر بخش دولتی اقدام نمود و در پایان سال 1394 به توسعه و بسط این سیستم بر اساس شرح شغل سازمان ها و ارزیابی افراد پرداخت. این سیستم به طور همه جانبه افراد را در سازمان های دولتی و همچنین سارمان های خصوصی مورد ارزیابی قرار می دهد و سپس این شرکت در سال 1395 با توجه به اهمیت و ضرورت توجه به بحث کارآفرینی و شناسایی افراد کارآفرین و بهبود زیست بوم کارآفرینی به مطالعه، بررسی و مشاوره با خبرگان در این زمینه پرداخت و در وهله اول به طراحی و ایجاد سامانه بر اساس ویژگی های شخصیتی کارآفرینی افراد و سپس بر اساس ویژگی های تاثیرگذار زیست بوم(ویژگی های محیطی ) اقدام نمود و در گام سوم در سال 1395 به مطالعه و بررسی برای طراحی سیستم مدیریت دانش به منظور اشتراک گذاری دانشی در تمام جنبه ها به خصوص مدیریت منابع انسانی پرداخت.
سیستم توسعه سرمایه انسانی(سیستم جامع شناسایی و مدیریت استعداد)
این سیستم از 2 بخش ورودی تشکیل شده است:
اطلاعات شغل- اطلاعات شاغلین
و در نهایت سیستم 3 خروجی دارد که شامل:
- انتخاب افراد مناسب برای یک شغل
- انتخاب مشاغل مناسب برای یک فرد
- ایجاد کارراهه شغلی برای یک شغل و یک شاغل
در دو بخش اول داده ها و اطلاعات مورد نیاز نرم افزار وارد شده و نرم افزار با تحلیل و ارزیابی این داده ها، نتایج را در 3 بخش نهایی نماش می دهد و در زمینه های زیر، مدیران سازمان را یاری می رساند:
1- انتخاب افراد شایسته برای پست های کلیدی سازمان و اولویت بندی آن ها بر اساس مهارت
های انسانی، ادراکی، فنی و ویژگی های شخصیتی شغل.
2- انتخاب مشاغل مناسب برای یک فرد (ارتقای شغلی افراد یا ورود افراد جدید به
سازمان).
3- مشخص نمودن کاستی شایستگی ها در شرایط احراز شغل(ایجاد کارراهه شغلی).
4- اولویت بندی و تعیین درجه اهمیت معیارها بر اساس مدل AHP ( فرآیند سلسله
مراتبی).
سیستم توسعه سرمایه انسانی (سیستم جامع ارزیابی عملکرد)
- ارزیابی عملکرد پرسنل با توجه به مهارتهای مورد نیاز کارکنان: مهارت های فنی، مهارت
های انسانی، مهارت های ادراکی و ویژگی های فردی.
- ارزیابی عملکرد کارمند از طریق: سرپرستان، همکاران، همقطاران، مشتریان و خود
کارمند.
- فرآیند ارزیابی عملکرد کارکنان( دولت) با تعیین معیارها و شاخص های تایید شده و بر
اساس دستورالعمل ارزیابی عملکرد کارمندان و ضوابط تمدید قرارداد کارمندان غیررسمی
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به شماره: 140521 و مصوب شده در تاریخ 13/11/1393
- ارزیابی عملکرد بر اساس شرح شغل: وزن دهی و اهمیت هر یک از شرح شغل ها بر اساس سوالات
مختص به هر یک از شرح شغل ها.
- وزن دهی و اهمیت منابع ارزیابی و معیارها بر اساس مدل AHP ( فرآیند سلسله
مراتبی).
سیستم توسعه سرمایه انسانی (سیستم جامع کارآفرینی)
- بررسی ویژگی های شخصیتی کارآفرینان با استفاده از پرسشنامه بومی و استاندارد" سنجش ویژگی های شخصیتی کارآفرینان ایرانی" به بررسی ویژگی های شخصیتی کارآفرینانه افراد در 8 بعد می پردازد:1- ریسک پذیری متعادل 2 - کانون کنترل 0ریسک پذیری متعادل 3- نیاز به موفقیت 4- سلاست فکری 5- عملگرایی 6- تحمل ابهام 7 - رویاپردازی 8- چالش طلبی.
- بررسی ویژگی های محیطی(زیست بوم) کارآفرینان با استفاده از پرسشنامه ای بر اساس مدلOECD و بر اساس 8 مولفه بومی سازی شده. مولفه های تعیین کننده و تاثیرگذار بر ایجاد زیست بوم کارآفرینی عبارتند از: 1- تجربه و دانش فرد در حوزه مسائل قانونی و حقوقی2- حوزه تامین مالی3- حوزه اجتماعی- فرهنگی و آموزشی 4- حوزه دسترسی به امکانات و زیر ساخت های مرتبط با کارآفرینی 5- حوزه همکاری با بنگاه های بزرگ و فعالیت های کلان اقتصادی منطقه 6- حوزه آشنایی با فرصت های جدید فناوری و خلق ثروت از دستاوردهای پژوهشی 7- حوزه فروش و بازار 8- دسترسی به مشاورین حرفه ای مرتبط با کارآفرینی.
- بررسی نیم رخ کلی کارآفرینی از مجموع ویژگی های شخصیتی و محیطی و راهکارهایی جهت بهبود وضعیت کنونی
- اولویت بندی و تعیین درجه اهمیت معیارها بر اساس مدل AHP ( فرآیند سلسله مراتبی).
در این خصوص سیستمي به ثبت نرسیده و تنها در برخي از سایت ها به سنجش ویژگي های شخصیتي کارآفریني به صورت جزئي و بدون تحلیل پرداخته شده است.
سیستم توسعه سرمایه انسانی (سیستم مدیریت دانش)
فرآیند ایجاد سیستم مدیریت دانش بومی:
تعیین وضع موجود و تحلیل آن:
• درک و جمع آوری فرآیندهای مهم دانش
• شناسایی دانشوران مربوطه
• شناسایی دانش های موجود و مرتبط
مدلسازی :
• کدگذاری
• نقشه کشی
• مجازی نمودن
تکنیکی کردن:
• یکپارچه سازی(تکنیکی) فرآیندهای کاری
• استفاده از قواعد راهنما
• اتصال اجزای ارتباطی
راه انداری:
• مشخص کردن مسئول
• روزآمد سازی وضعیت
• ارزیابی
شرکت هایي که در این زمینه کار کرده اند همه در خصوص اشتراك گذاری و share مستندات بخش
های مختلف سازمان است که سیستم های موجود در بازار بیشتر به صورت اتوماسیون اداری می
باشند و تحلیلگر نیستند.
مزیت رقابتی سیستم ها:
توجه به تحلیل و جمع آوری اطلاعات در فایل های نوشتاری با امکان بررسي و تحلیل (ایجاد
بانک داده ها).
هزینه پایین جمع آوری اطلاعات و تحلیل داده ها
سرعت بالا
عدم احتمال خطاهای ادراکی
استفاده از مدل AHP برای اولویت بندی و تعیین درجه اهمیت معیارها
سیستم تحلیلگر
قابلیت بومی سازی سیستم ها برای هر سازمان
فناوری بکار رفته در سیستم ها:
ترکیب علوم انسانی(مسائل و مهارت های مدیریتی) و فناوری اطلاعات