کانون ارزیابی

کانون ارزیابی

در راستای اجرای بند 4 سیاست کلی نظام اداری ابلاغیه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)مبنی بر "دانش‌گرایی و شایسته‌سالاری مبتنی بر اخلاق اسلامی در انتصاب و ارتقاء مدیران " و «دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای» و بر اساس بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور به کلیه دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری به شماره 1657363 مورخ 04/11/1396 و با توجه به چالش پیش روی سازمان ها در افزایش نیاز مدیران و کارکنان توانمند و شایسته، سازمان ها نیازمند عبوراز نظام های ارزیابی، انتخاب و توسعه سنتی هستند و می بایست با بهره گیری از شیوه های نوین و روش های اثربخش و کارا در جذب، نگهداشت و توسعه قابلیت های کارکنان بتوانند شایستگی های سرمایه های انسانی مستعد خود را شناسایی کنند و به توسعه آن ها بپردازند. به این ترتیب، سازمان ها می توانند از وجود نیروهای جایگزین شایسته برای پست های مورد نیاز مدیریتی خود در آینده اطمینان حاصل نمایند.

کانون یا مرکز ارزیابی، نه یک مکان فیزیکی یا جغرافیایی، بلکه یک رویکرد (یا فرآیند) ارزیابی است. این رویکرد، به ارزیابی گروهی از شرکت کنندگان (داوطلبان) توسط تیم ارزیابان با استفاده از تمرینات و آزمون های متنوع که افراد واجد شرایط برای تصدی مناصب عمدتأ مدیریتی بوسیله آن معرفی می شوند.

هدف اصلی در کانون، ارزیابی شایستگی ها از منظر رفتاری جهت پاسخ به الزامات شغل است.

اهداف و مأموریت های کانون ارزیابی و توسعه:

پیش بینی عملکرد آتی داوطلبین در پست های مدیریتی
تصویر جامع و دقیقی از رفتار شرکت کننده به سازمان و خود فرد ارائه می نماید.
معرفی نقاط قوت و قابل بهبود شرکت کننده، که می تواند مبنای توسعه و رشد وی قرار گیرد.
سازمان و فرد را نسبت به آموزش های مورد نیاز شرکت کننده برای تقویت شایستگی ها آگاه می سازد.
معرفی مسیر حرفه ای و کار راهه شغلی شرکت کننده

فرآیندکانون ارزیابی:

تجزیه و تحلیل شغل و تدوین مدل شایستگی ها
تعریف ابزار ارزیابی
تهیه تمرین ها
اجماع گزارشات
تهیه گزارش بازخورد

خروجی های گزارش ارزیابی شایستگی :

1. ارائه رتبه فرد در میان افراد مورد بررسی
2. ارائه وضعیت کلی فرد از نظر قبولی، مشروطی یا رد بودن فرد در پست سازمانی مد نظر
3. گزارش کلی
4. ارائه نمودار شخصیتی فرد
5. ارائه نمودارهای شایستگی های فرد ) نیمرخ شایستگی)
6. دوره های آموزشی اجباری و اختیاری بر اساس شایستگی های مورد سنجش
7. ارائه اجماع نظر ارزیابان در مورد فرد
8. ارائه گزارش ارزیابی رفتاری فرد
9. ارائه گزارش ارزیابی جامع شناسی فرد
10. ارائه گزارش شخصیت شناسی فرد

پیامدها و دستاوردهای اجرای کانون ارزیابی:

تسهیل جذب و نگهداشت نیروهای متخصص در سازمان
ارتقای همدلی و همراهی کارمندان با برنامه های سازمان
تربیت مدیران کارآ و توانمند برای آینده
کاهش هزینه های جاری
ارتقای کیفیت مدیریت دستگاه های اجرایی
بهبود کیفیت عملکرد و ارتقای بهره وری نیروی انسانی

تماس با ما