سیستم جامع شناسایی ومدیریت استعداد

سیستم جامع شناسایی ومدیریت استعداد

مديريت استعداد يعني‌کليه فعاليت‌ها و فرآيندهاي مرتبط با پست‌هاي اصلي و کليدي که منجر به مزيت رقابتي با دوام براي سازمان شده و نيز توسعه نيروي کار با پتانسيل بالا را سبب مي‌شود، تسهيل و توسعه پيشرفت مسير شغلي افراد بسيار با استعداد و ماهر در سازمان،که با استفاده از دستورالعمل‌هاي تدوين شده، منابع، سياست‌ها و فرآيندها مي باشد. در واقع مديريت استعداد شامل مجموعه کاملي از فرآيندها براي شناسايي، به کارگيري و مديريت افراد به منظور اجراي موفقيت آميز استراتژي کسب و کار مورد نياز است.

به‌نظر می¬رسد، برای شروع هر فعالیت و حرکتی درحوزه سرمایه های انسانی، سازمان موظف است تجزیه و تحلیل شغلی فعالیت¬های خود را برنامه-ریزی کند، ارائه شرح شغل¬ها و شرایط احراز شغل روشن و منعطف و دارا بودن ویژگی های شخصیتی مورد نیاز برای یک شغل، زمینه دست¬یابی اطلاعات نابی را برای مدیران سازمان فراهم می¬آورند، تا با استفاده از آن، در زمینه توسعه سرمایه انسانی سازمان، قدم¬های جدی را بردارند، پیشنهاد می¬شود؛ که سازمان برای دسترسی به بالاترین کارآیی و رسیدن به اثربخشی بالاتر در اسرع وقت و کوتاه‌ترین زمان از سیستم شناسایی و مدیریت استعداد برخوردار شوند، این سیستم، با امکان جستجو و فایله کردن اطلاعات سازمان و با بروزرسانی آن و شناخت کامل افراد شاغل در سازمان در تمامی زمینه ها، کمک شایانی را برای مدیران منابع انسانی درحوزه برنامه‌ریزی استراتژیک سازمانی و انطباق آن با هدف¬ها و چشم‌اندازهای سازمان، فراهم خواهد کرد.

کارکردهای نرم افزار:

سیستم جامع شناسایی ومدیریت استعداد در زمینه های زیر مدیران سازمان را یاری می رساند:

• انتخاب افراد شایسته برای پست های کلیدی سازمان و اولویت بندی آن ها بوسیله پارامترهایی نظیر سابقه کاری مورد نیاز فرد یا مهارت های انسانی، ادراکی، فنی و ویژگی های شخصیتی شغل.

• انتخاب مشاغل مناسب برای یک فرد که در مواردی مثل ارتقای شغلی افراد یا ورود افراد جدید به سازمان می تواند مفید باشد.

• مشخص نمودن كمبود شايستگي ها در شرايط احراز شغل كه براي مديران برنامه ريزي منابع انساني تعيين مي‌كند كه اين نياز‌ها تا چه اندازه بايد از طريق آموزش و توسعه تامين شوند

ویژگی های سیستم:

این سیستم از 5 بخش اصلی تشکیل شده است:
1) اطلاعات شاغلین
2) اطلاعات مشاغل
3) انتخاب افراد مناسب برای یک شغل
4) انتخاب مشاغل مناسب برای یک فرد
5) تعیین اولویت افراد و مشاغل
در دو بخش اول داده ها و اطلاعات مورد نیاز سیستم وارد شده و سیستم با تحلیل و ارزیابی این داده ها، نتایج را در 3 بخش نهایی نمایش می‌دهد.

بخش 3-انتخاب افراد مناسب برای یک شغل:

در این بخش یک پست کلیدی سازمان مشخص می شود و سیستم، افراد واجد شرایط برای این پست را مشخص می کند و آن ها را اولویت بندی می نماید. این اولویت بندی بر اساس مدل AHP در سیستم تعبیه شده است. برای مشاغل مختلف بر اساس راهکار موجود در سیستم میزان وزن بر اساس میزان اهمیت پارامترها برای هر شغل متفاوت می باشد در این قسمت بر اساس درخواست سازمان فیلترهایی تعبیه می گردد تا بر اساس درخواست آنان نفرات برای شغل مورد نظر مشخص گردند به طور مثال سیستم این قابلیت را دارد در صورت نیاز افرادی که جهت تصدی یک شغل مورد بررسی قرار می گیرند از یک اداره مربوطه باشند و یا از ادارات دیگر نفر مورد نظر انتخاب گردد و به همین صورت هر نوع فیلتر دیگر از جمله تاکید بر یک تخصص خاص یا هر فاکتور دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.  لازم به ذکر است این سیستم قابلیت ارائه گزارش جامع در مورد افراد مورد بررسی را نیز برای مدیریت سازمان فراهم می‌کند.

بخش 4-انتخاب مشاغل مناسب برای یک فرد:

در این بخش یک فرد مشخص می شود و سیستم مشاغل مناسب برای آن فرد را مشخص می کند و آن ها را اولویت بندی می نماید. برنامه نویسی این قسمت نیز با استفاده از وزن دهی بر اساس مدل AHP ( مدل سلسله مراتبی) می باشد.

بخش 5-اولویت بندی مشاغل و افراد سازمان:

این قسمت در واقع زیرمجموعه ای از دو بخش قبلی می باشد و با انتخاب یک شغل کلیدی و یک فرد، سیستم مشخص می کند فرد مورد نظر برای قرار گرفتن شغل مشخص شده در رتبه چندم قرار دارد و همچنین شغل تعیین شده برای انتخاب توسط این فرد رتبه چندم را داراست و موارد کمبود فرد از نظر تحصیلات یا سابقه کار یا مهارت های سه گانه برای آن شغل خاص، مشخص می شوند. در این بخش کارراهه شغلی مشخص می‌شود.

تماس با ما