سیستم جامع کارآفرینی

سیستم جامع کارآفرینی

مقدمه:

آنچه در شرایط سخت کنونی ضرورت آن در جامعه بیش از پیش احساس می شود، پرداختن به این مقوله اساسی، یعنی کارآفرینی است. زیرا مسلما کارآفرینان با توجه به خصوصیات ممتاز و برجسته خود قادرند در چنین شرایطی منابع لازم برای ایجاد رشد و توسعه در زمینه های تولید و منابع انسانی فراهم کرده، اشتغال و کسب و کار جدید ایجاد کرده و با نوآوری صنعتی بر توسعه دامنه محصولات و خدمات بیفزایند.

امروزه نیروی انسانی به عنوان یک منبع نامحدود و محور هر نوع توسعه مطرح می باشد. در این بین کارآفرینان به طور خاص دارای نقشی موثرتر در فرآیند توسعه اقتصادی اند. تحقیقات نشان داده که بین رشد اقتصادی و تعداد کارآفرینان در یک کشور همبستگی مثبت وجود دارد. زیرا کشوری که دارای تعداد زیادی کارآفرین باشد از محرک های تجاری و اقتصادی قوی تری برخوردار است.

كارآفريني:

كارآفرين فردي است كه با تشخيص فرصت و تبديل به ايده و فكر جديد به يك كسب و كار(كسب و كار خانگي، كسب و كار اينترنتي، كسب و كار خانوادگي، كسب و كار كوچك و متوسط...) و با بسيج منابع كه توام با مخاطره مالي، اجنماعي، آبرويي و حيثيتي مي باشد؛ محصول و خدمت جديد به بازار ارائه مي‌نمايد. 4 جنبه اساسي در كارآفريني ( بدون آنكه زمينه‌ي كاري خاص را در نظر بگيريم): 1-ايده و فكر جديد 2- ايجاد كسب و كار 3- ريسك پذيري 4- ارائه محصول يا خدمت جديد به بازار.

نقش كارآفريني :

1-توسعه بخشي از بازار هاي جديد 2- كشف منابع جديد 3- ايجاد تحرك در منابع سرمايه 4- ارائه تكنولوژي‌هاي نو و صنايع جديد 5- اشتغال‌زايي

تعریف و اهمیت زیست بوم(ویژگی های محیطی) کارآفرینی :

شرکت¬های بزرگ در بسیاری از صنایع شروع به ایجاد زیست بوم کارآفرینی و یا شبکه¬های جهانی برای بالا بردن توان تولید، خدمات¬دهی و یا ایجاد فناوری، نموده¬اند. زیست بوم کارآفرینی یک شبکه درون ارتباطی از سایر شرکت¬ها و نهادهاست که دانش، مهارت و فناوری را برای توسعه محصول/خدمات جدید به شکل رقابتی و مشارکتی تجمیع می¬کند. زیست بوم کارآفرینی سکویی برای شرکت¬ها ایجاد می¬کند که موجب تبادل ایده¬ها می¬شود، مکانیسم¬های دولتی لازم را برای پرورش نوآوری¬ها ایجاد کرده و احتمال شکست را کاهش می¬دهد.

ضرورت طرح:

شناسايي و پرورش كارآفرينان بالقوه و تشويق كارآفرينان بالفعل مهمترين اقدام استراتژيك براي ارتقاي فعاليت هاي كارآفرينانه و توسعه فرهنگ كارآفريني در كشور مي‌باشد. مهارت‌ها و وجود ويژگي‌هاي كارآفريني در نيروي انساني، در نهادينه شدن كارآفريني در سازمان موثر است؛ و وجود ويژگي‌هاي كارآفرينانه در به ثمر رسيدن استراتژي‌ كارآفريني در سازمان نقش حياتي و اساسي را بازي مي‌كند. پس توجه به بخش منابع انساني، جهت آموزش و رشد خلاقيت در بين اعضاء سازمان و استخدام افرادي كه جوهره يا ويژگي‌هاي كارآفريني دارند، ضروري است.

روش اجراي طرح :

نرم افزار شركت تبلور دانش چهلستون در بخش ویژگی های شخصیتی کارآفرینان با استفاده از پرسشنامه بومي و استاندارد" سنجش ويژگي‌هاي شخصيتي كارآفرينان ايراني" به بررسي ويژگي هاي شخصيتي كارآفرينانه افراد بر اساس 8 بعد می پردازد: 1- ريسك پذيري متعادل 2- كانون كنترل 3- نياز به موفقيت 4- سلاست فكري 5- عملگرايي 6- تحمل ابهام 7- روياپردازي 8- چالش طلبي. در این بخش همچنین ويژگي‌هاي كلي شخصیتی كارآفريني نيز كه از مجموع ويژگي هاي 8 گانه بدست مي‌آيد مورد بررسي قرار مي‌گيرد. در بخش ویژگی های محیطی(زیست بوم) کارآفرینان، پرسشنامه ای بر اساس مدل OECD بر اساس 8 مولفه بومی سازی شده است. مولفه¬های تعیین¬کننده و تاثیرگذار بر ایجاد زیست بوم کارآفرینی عبارتند از: تجربه و دانش فرد در حوزه مسائل قانونی و حقوقی، حوزه تامین مالی، حوزه اجتماعی- فرهنگی و آموزشی، حوزه دسترسی به امکانات و زیر ساخت های مرتبط با کارآفرینی، حوزه همکاری با بنگاه های بزرگ و فعالیت های کلان اقتصادی منطقه، حوزه آشنایی با فرصت های جدید فناوری و خلق ثروت از دستاوردهای پژوهشی، حوزه فروش و بازار و دسترسی به مشاورین حرفه ای مرتبط با کارآفرینی. در مجموع ویژگی های شخصیتی و محیطی کارآفرینان بررسی و با فرآیند سلسله مراتبی( AHP) این ویژگی ها را بر اساس اهمیتشان، اولویت بندی و به شما راهکارهایی جهت بهبود وضعیت کنونی پیشنهاد می نماید.

تماس با ما